Onze missie en visie
Missie
Op kindcentrum Anne Frank willen we onze leerlingen leren zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke mensen. Mensen die samen kunnen werken en vertrouwen op hun talenten en dat van de ander. Die oog en oor hebben voor een ander. Iedereen hoort er bij en doet er toe. Doordat wij de leerlingen vertellen wat ze gaan leren en waarom, stimuleren we ze tot een actieve werkhouding en motiveren we ze zich te ontwikkelen.
Die ontwikkeling is gericht op het kind in zijn totaliteit: zowel cognitief als sociaal. Daarom besteden we naast kennisoverdracht veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen.
Visie
Het onderwijs op onze school kan worden omschreven als ‘vernieuwend-traditioneel’. Ons klassikale onderwijs lijkt op het onderwijs hoe het vroeger gegeven werd, vandaar het woord ‘traditioneel’. Daarnaast passen we veel nieuwe inzichten over ‘wat werkt’ toe in onze manier van lesgeven, waardoor onze school vooruitstrevend is. De kerntaak van de leerkracht is het overbrengen van kennis en vaardigheden. In het leren laten we ons leiden door bewezen leerprincipes, zoals EDI (effectieve directe instructie), een middel om een goede instructie te geven. Hierbij gaat het om lesgeven op maat: waar het ene kind baat heeft bij herhaling of een andere manier van uitleggen, heeft het andere kind baat bij verbreding of verdieping. Waarbij we hoge verwachtingen hebben, heldere doelen stellen, oefenen en feedback geven.
Goed kunnen (begrijpend) lezen, spellen en rekenen bepaalt in sterke mate het succes op school en in de latere loopbaan en (zelf)redzaamheid in de maatschappij. We vinden het belangrijk om hier de focus op te leggen. In de onderbouw is het onderwijs ontwikkelingsgericht opgezet en wordt er steeds gewerkt vanuit een thema.
De leerlingen leren er vooral met behulp van het spel in een betekenisvolle omgeving. Door o.a. het meespelen, de excursies, de gesprekken, het voorlezen van boeken en echte activiteiten voegt de leerkracht nieuwe kennis en vaardigheden toe en wordt het thema verdiept en verbreed. Naast, maar vooral tijdens het spel is er aandacht voor lezen/schrijven, construeren (knutselen of met blokken of zand), rekenen en samen praten. Als het spel voor leerlingen steeds ‘zo echt mogelijk’ is en hen interesseert, blijven ze er gemotiveerd aan werken. Wanneer het kind leert lezen en schrijven is het ‘werk’ van de leerlingen zoveel mogelijk verbonden aan het thema. Zo zien we heel geleidelijk een overgang van vooral spel in de groepen één en twee naar de meer leer gerichte activiteiten in de groepen drie.
Om onze leerlingen te leren klaar te zijn voor de toekomst, werken we vanaf groep vier voor de kernvakken op Chromebooks. Daarnaast besteden we voor een brede ontwikkeling aandacht aan de overige vakken, zoals bewegingsonderwijs, wereldoriëntatie, verkeer, creatieve vorming of Engels. Hierin is burgerschapsontwikkeling verwerkt: leerlingen oriënteren door middel van deze vakken op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan.
Tenslotte vinden wij het belangrijk dat leerlingen vanuit deze kennis een aantal vaardigheden ontwikkelen zoals leervaardigheden, creatief denken, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creativiteit en samenwerken.