Onze kernwaarden

Veilig en plezierig

Dit is zichtbaar in onze omgang met elkaar. We vinden het van belang met leerlingen, ouders en collega’s in verbinding te staan. De leerkrachten van de Anne Frankschool zijn professionals in groepsvorming en begeleiding. We creëren veiligheid en structuur in de groep. We vinden het belangrijk dat leerlingen en medewerkers zich gezien voelen. Dat doen we onder andere door iedereen ’s ochtends bij binnenkomst persoonlijk te begroeten. In houding en manier van doen, willen we iedereen laten merken dat ze er bij horen en er toe doen. Mede door middel van de vieringen geven we vorm aan verbinding met elkaar.Verbinding is het vertrekpunt in alles wat we doen. Verbinding gaat over betrokken en bereikbaar zijn. Het gaat over vertrouwen hebben in elkaar. Samen iets bijdragen aan de wereld om ons heen. Verbinding gaan we aan met de mensen om ons heen. Verbinding biedt ons kansen tot samenwerking en om te leren van en met elkaar.

Doelgericht

Goed onderwijs begint met het stellen van doelen: wat willen wij de leerlingen leren? Wij vertellen de leerlingen wat ze gaan leren en waarom je dit leert. Dat doen we om leerlingen te leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces. We geloven er in dat wanneer leerlingen weten wat ze moeten leren, waarom ze dit moeten leren en hoe ver ze daarin zijn, ze eigenaar worden van hun eigen leerproces en zich actief betrokken voelen. We willen doelen realiseren die passen bij de ontwikkeling van ieder kind.

Verantwoordelijk

Binnen ons onderwijs wordt dat zichtbaar door leerlingen te stimuleren het eerst zelf te proberen, voordat er om hulp wordt gevraagd. Dat bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid. Door samen te werken, leren leerlingen te vertrouwen op hun eigen talenten en op dat van de ander. Iedereen is uniek en wij vinden het belangrijk dat we de leerlingen leren die verschillen te waarderen. We leren onze leerlingen samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en voor zichzelf en de ander. Daarbij hoort ook dat we leerlingen leren zorg te dragen voor hun omgeving.

Brede ontwikkeling

Een kind ontwikkelt zich in zijn totaliteit en daarom besteden we niet alleen aandacht aan de basisvaardigheden, maar ook aan creatieve en sociale ontwikkeling. Dit is zichtbaar in ons onderwijs, waarin we meer aanbieden dan vakken als rekenen en taal. Wereldoriëntatie, cultuuronderwijs, muziek, drama, beeldende vakken en bewegingsonderwijs zijn belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. We zijn een Vreedzame School in een Vreedzame Wijk. We beschouwen de klas en de school als oefenplaats. De leerlingen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. We leren de leerlingen oog en oor te hebben voor anderen en initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken te zijn.